MANIFEST DE LA FUNDACIO ANA RIBOT EL DIA MUNDIAL DE L’ALZHEIMER 2020

MANIFEST DE LA FUNDACIO ANA RIBOT EL DIA MUNDIAL DE L’ALZHEIMER 2020

12 agosto, 2020 Blog 0

Com cada any, el dia 21 de setembre es commemora el Dia Mundial de l’Alzheimer, amb el propòsit de fer visible aquesta malaltia i difondre informació al respecte, demanant suport i recolzament solidari de institucions i organismes oficials, així com de tots els ciutadans i ciutadanes, cap als propis malalts i els seus cuidadors.

Actualment, aquesta malaltia no te cura. Hi ha tractaments farmacològics i no farmacològics que alenteixen la seva evolució, conservant capacitats, reduint l’alteració funcional i els símptomes que l’acompanyen.

El procés evolutiu de l’Alzheimer es comparable al del desenvolupament del nen, però en sentit invers. Mentre que el nen va despertant a la vida, el malat d’Alzheimer es va acomiadant d’ella. La malaltia, a mesura que avança, va disminuint capacitats, esborrant records i vivències de forma gradual. Però al mateix temps, les persones afectades, conserven funcions i registres significatius per a ells, que han de ser considerats en el tracte amb el malat, des de l’inici de la malaltia fins al final de la seva vida.

Els malalts d’Alzheimer tenen dret a:

• Obtenir un diagnòstic primerenc i conèixer-lo, si així ho volen.
  • Saber el que els hi passa i rebre ajuda per comprendre i compensar els seus dèficits en la fase inicial de la malaltia.
  • Aconseguir ajuda per aconseguir les seves fites, en lloc de que altres ho facin per ells.
  • Tenir la opció a triar en el seu dia a dia.
  • Ser tractats sempre com a persones adultes en les distintes etapes de la malaltia, amb respecte i afecte.
  • Rebre ajuda i suport professional que permeti l’expressió de les seves emocions, la estimulació de les seves capacitats i la modificació de les seves alteracions conductuals.
  • Que li sigui prescrit tractament farmacològic que millori el desenvolupament de la malaltia en cada fase, sempre que sigui possible.
  • Donar el seu consentiment i decidir en la mesura que la seva capacitat d’autogovern els hi permeti, sobre les mesures que es vulguin adoptar sobre la seva persona.
  • Rebre un tracte digne a lo llarg de la malaltia i rebre cures pal·liatives al final de la seva vida.

Aquest manifest també te en compte a l’altre persona afectada en aquesta malaltia: el cuidador/a. El seu cuidador/a te dret a:

• Dedicar temps i activitats a elles mateixes sense sentiments de culpa.
  • Experimentar sentiments negatius cap a la malaltia per estar perdent a un ésser estimat.
  • Resoldre per si mateixes  allò que son capaços i el dret de preguntar i demanar ajut sobre el que no comprenen.
  • Buscar solucions que s’ajustin raonablement a les seves necessitats i a les dels seus familiars.
  • Ser tractats amb respecte per aquelles persones a qui sol.liciten consell i ajuda.
  • No culpabilitzar-se per cometre errors.
  • Esser reconegudes com persones valuoses i fonamentals de la família inclús, quan els seus punts de vista siguin diferents.
  • A admetre i expressar sentiments, tant positius com negatius.
  • Dir no” davant peticions excessives, inapropiades o poc realistes.
  • No renunciar a seguir la seva pròpia vida.

Des de la Fundació Ana Ribot recolzem amb fermesa la investigació per aprofundir en les causes que produeixen la malaltia i avançar en el diagnòstic precoç, així com la promoció d’estils de vida saludables de dificulten la seva aparició i desenvolupament.

A la vegada, fem una crida a les institucions i organismes oficials per abordar de forma prioritària aquest problema social i sanitari de primer ordre, i aconseguir la implantació del Plan Nacional del Alzheimer (2019-2023) en tot el territori, el més aviat possible.

Catalan Catalan English English Russian Russian Spanish Spanish