NOVA NORMALITAT A LA FUNDACIÓ ANA RIBOT – NOVEMBRE 2020

Degut a l’evolució de la pandèmia originada pel COVID-19, Governs, empreses, entitats, persones, en definitiva, la societat en general s’està intentant adaptar a una nova manera de funcionar. Tots els àmbits de la vida, des del més quotidià fins al laboral, estan patint canvis significatius de funcionament i filosofia. A la Fundació Ana Ribot no som aliens, a aquets canvis i també ens hem agut d’adaptar a aquesta situació excepcional.

CENTRE DE DIA I TRANSPORT ADAPTAT

El centre de dia en aquests moments pot atendre fins a 50 persones com a màxim, 13 menys de les que podia atendre en circumstàncies normals.

El servei de transport adaptat està portant 20 persones quan havíem arribat a 43.

Protocols i mesures sanitàries preventives:

Vam obrir amb un protocol de mesures de prevenció que va redactar la nostra infermera, que va fer molt bona feina durant tot aquest període tan complex. El va elaborar sense cap guia, degut a que encara no havien sortit.

Posteriorment la Generalitat va publicar un molt semblant al que havia fet la nostra infermera.

El dia a dia del centre està molt condicionat per les mesures sanitàries que s’han hagut d’implementar i que han comportat un increment de les despeses:

• S’ha adequat l’accés pel jardí, de manera que les famílies entren i surten per aquest espai molt més ampli i adequat per mantenir les distàncies.
  • Es pren la temperatura i es fa desinfecció de mans de tots els avis i avies quan entren i surten del centre.
  • S’ha dissenyat un circuit separat d’entrada/sortida dels professionals del centre, utilitzant una sala de la casa del costat com vestuari (que s’ha hagut d’adequar), de manera que totes les persones es canvien la roba de carrer i es posen el seu uniforme sanitari fora del centre, i entren al centre una vegada pressa la temperatura i signant conforme no tenen símptomes Covid.
  • Es van necessitar més taules de treball pels avis i avies del centre, de 1,5 m per mantenir la distància de seguretat entre ells. El que ha comportat una redistribució dels espais i mobiliari del centre de dia, transformant en sales amples amb taules i cadires.
  • Es van necessitar mampares de separació a les taules que no aconsegueixen la separació de 1,5m.
  • Es van necessitar penjadors dels abrics i bosses per cada planta del centre.
  • Es van necessitar bosses per l’abric o jaqueta de cada persona, de manera que no es toquin amb els abrics dels altres.
  • S’han distribuït materials individuals: llapis, colors, aquarel·les, estoigs….. i desinfecció constant del material de psicomotricitat, d’estimulació cognitiva i d’estimulació multisensorial. S’ha hagut de comprar més material per tallers i activitats.
  • S’ha necessitat més material sanitari d’utilització diària: mascaretes FP2, gel hidroalcohòlic, guants, pantalles i bates de plàstic per fer les dutxes i les higienes.

S’ha implementat un protocol de neteja de superfícies i poms de les portes i ascensor varies vegades al dia, així com la neteja del wc després de cada utilització per part de les persones del centre. Tanmateix, un protocol de ventilació de les diferents sales i espais del centre.

Personal:

En el mes d’octubre de 2020, el 95% del personal del centre ja esta fora del ERTO (nomes queda 1 persona) i amb el seu horari habitual. Tal i com està la situació, tan incerta, hem de mantenir un treballador per si necessitem tornar a incloure més persones en el cas de que ens tornessin a tancar el centre de dia.

La variable que més repercuteix en el nou funcionament del centre de dia, és la de la distancia de seguretat, que implica menys persones per sala i un tècnic amb menys persones per grup. Per tant, totes les persones que estan actualment contractades són necessàries per atendre als usuaris i usuàries. L’augment de les mesures de prevenció durant el dia també comporten un increment en la feina de tot el personal d’atenció directa.

El servei de transport adaptat també s’ha hagut d’adaptar a aquestes noves normatives que impliquen més càrrega de recursos i personal, per exemple, han de deixar un seient lliure entre les persones, de manera que passem de portar 5 o 6 persones en cada viatge a portar 3 o 4. S’han de prendre la temperatura a tots els usuaris i s’ha de fer signar a les famílies conforme la persona que ve al centre no presenta cap dels símptomes del Covid, s’ha de desinfectar la furgoneta després de cada viatge, etc.

En aquests moments es fan els mateixos viatges amb la meitat d’usuaris, per tant les despeses associades al servei, com el personal, el consum de benzina, i el desgast del vehicle és el mateix

Servei d’atenció domiciliària:

Està treballant amb normalitat

Projecte de Voluntariat Regala Somriures

Davant de la impossibilitat de fer acompanyament presencial, hem pogut fer acompanyament telefònic a les persones grans que han estat soles durant el confinament, i encara continuem perquè en la majoria dels casos s’ha donat una gran connexió entre el voluntari i la persona gran i volem potenciar aquesta branca del programa. Moltes persones grans es veuen més aïllades per la por a sortir al carrer i la prudència en rebre visites de fora, per això l’acompanyament telefònic és un via per trencar aquest tipus d’aïllament actual i poder tenir connexió amb una persona que te ganes de compartir el seu temps.

El programa Regala Somriues en Línia te un gran potencial pel moment que estem vivint i estem treballant per fer-lo extensiu en la zona del Baix Llobregat a través de les empreses de la zona, tant per sumar voluntaris com persones grans soles que ens puguin arribar a través de la xarxa dels empleats.

Així doncs, ens apropem al final de l’any 2020 amb una situació complicada que hem d’anar enfocant de forma continua per seguir treballant per a millorar la qualitat de vida de les persones grans i els seus cuidadors.

Ajuda’ns ara fent una donació a l’entitat