Formació Interna – Noves mirades cap a la demència

Noves mirades cap a la demència

Al Centre de Dia, des de ja fa uns anys, estem aplicant un tipus de tècniques denominades no farmacològiques, que ens permeten mantenir les capacitats físiques i cognitives dels malalts, així com acompanyar i oferir un confort emocional a les persones que estan en un estadi avançat de la malaltia. Una de les teràpies no farmacològiques que s’estan aplicant al Centre de Dia amb persones amb Alzheimer és l’estimulació multisensorial (Snoezelen), que té el potencial d’incrementar la consciència sensorial, disminuir l’ansietat en pacients amb demències i altres efectes positius. Cada vegada hi ha més estudis i experiències que corroboren l’eficàcia d’aquesta tècnica.

L’any 2014 el personal adscrit al projecte va iniciar la formació reglada corresponent, per poder aplicar amb els usuaris del Centre de Dia, les tècniques d’estimulació multisensorial.  Aquesta formació s’emmarca dintre del reconeixement i homologació de Capacitació Internacional en estimulació multisensorial i Snoezelen. ISNA (International Snoezelen Association). Un cop finalitzats els 3 mòduls de formació s’assoleix una titulació internacional amb el reconeixement d’ISNA.

Amb aquesta formació, els terapeutes van poder iniciar el treball de teràpia individual, dins de la sala multisensorial. Des de llavors, treballem amb les persones amb un estadi avançat de la malaltia i hem pogut veure el seu potencial i constatar la seva eficàcia. Per això, vam voler aprofitar els beneficis d’aquest tipus de teràpia, no només a la Sala Snoezelen, sinó a tota la unitat d’Alzheimer aplicant la filosofia Snoezelen 24 hores, al treball del dia a dia. D’aquesta manera podem estendre els efectes positius d’aquesta tècnica i continuar millorant la qualitat de vida d’aquestes persones.

Julia Van Weert va començar a parlar del concepte de Snoezelen 24 hores, a Amsterdam (Julia C.M. Van Weert, Joziem M.Bensing. (2009): Estimulació Multisensorial (Snoezelen) integrada en l’assistència de la demència a llarg termini.). Ad Verheul explica el mateix concepte. La idea és ser conscients que en el dia a dia de la persona, qualsevol moment o activitat pot generar inputs sensorials.

Per poder implantar aquesta filosofia Snoezelen, primerament hem de tenir en compte l’entorn on aquests usuaris conviuen i realitzen les activitats del dia a dia. Els entorns on es troba la persona es consideren un recurs terapèutic que pot promoure el benestar, la funcionalitat, etc. Si aquests entorns no són els adients, poden generar malestar i conductes disruptives.

Diferents articles científics publiquen investigacions sobre la influència del disseny dels entorns com a generador de benestar emocional.

Alguns exemple són:

Bell i Cols, 1990; Ulrich i Cols, 1990, demostren que en unitats de cures intensives amb habitacions  que tenen vistes a l’exterior, milloren l’estat dels pacients i necessiten menys medicació que un pacient que no té vistes a l’exterior.

Koss i Gilmore, 1998, mostren en un estudi que persones amb demència mengen millor i amb menys agitació en un espai on hi ha color i  llum natural.

Morgan i Stwart 1999 demostren que el tenir portes amb vistes a l’exterior redueix la necessitat de conductes de sortida.

El treball multisensorial el podem dur a terme en qualsevol espai o situació. Per exemple, a la Sala Snoezelen, que és un entorn controlat, on la intervenció la fa un professional especialitzat, a mida de les necessitats i capacitats de la persona i amb un ventall de materials molt variat. També són molt interessants els entorns naturals, el medi natural que aporta estimulació per si mateix: sol, aire, sons, temperatura, colors, moviment, textures… Els entorns adaptats dels centres de dia, com les sales de treball, menjadors, zones de pas, també es poden considerar un recurs terapèutic, al igual que les activitats que es duen a terme, ja siguin d’estimulació cognitiva, psicomotricitat, relaxació, reminiscència… o les habituals en la vida diària, com la higiene o l’alimentació (donant una major importància a les entrades sensorials i  utilitzant aquests canals per estimular les diferents capacitats de les persones).

Si es té clar el concepte, si l’actitud és l’adequada… qualsevol situació quotidiana és susceptible de potenciar el benestar emocional de la persona a partir de la concepció de l’estimulació multisensorial (Snoezelen).

Per tant, per poder dur a terme el concepte Snoezelen 24 hores i donar una atenció especialitzada i de qualitat, és necessari tenir un espai apropiat, uns materials a l’abast i un personal qualificat i format. Perquè és fonamental que el personal que està en contacte amb el usuaris tinguin la convicció que amb el seu treball poden fer gaudir l’usuari de l’estimulació multisensorial. És important també donar-los les eines necessàries perquè es sentin segurs i recolzats en el seu treball diari. Per poder empoderar el personal d’atenció directa, l’equip format per ISNA va elaborar i impartir una formació per a tots ells.

Aquesta formació teoricopràctica ha permès donar nous recursos al personal i ajudar-los a desenvolupar noves habilitats de treball, amb una nova mirada, la de la filosofia Snoezelen; enriquint, si cap, la seva feina i donant-los la importància que tenen com a personal d’atenció directa.

Amb tota aquesta formació, pretenem donar una atenció especialitzada per part de tot el personal,  per tal que els usuaris que pateixen Alzheimer o un altre demència millorin la seva qualitat de vida i conseqüentment, la dels familiars que conviuen amb ells.

“Sense Estimulació Multisensorial estem desconnectats de nosaltres mateixos i del món que ens envolta”

Catalan Catalan English English Spanish Spanish